تکنیک های تصویرگران
تصویرگری یک هنر است که در آن تصویرگر علاوه بر استعداد و خلاقیت و دانش به عوامل مهم دیگری مانند مهارت استفاده از تکنیک ها و روش ها و ابزار و مواد مختلف در خلق اثری ماندگار نیاز دارد.
در این مقاله سعی داریم به معرفی برخی از روش های رایج تصویرگری و تصویرسازی بپردازیم تا بیشتر با این هنر جذاب آشنا شوید
استفاده از مداد در تصویرگری
مواد و ابزار لازم:مقوای معمولی، مداد، پاک کن و ابزار کمکی
در این روش ابتدا طرح را با مداد روی مقوا و یا کاغذ مورد نظر پیاده می کنیم سپس شروع به سایه زدن قسمت های تیره طرح می کنیم.
استفاده از مدادرنگی در تصویرگری
مواد و ابزارلازم:مقوای اشتنباخ، مدادرنگی،کاتر، پاکن
estainbachیکی از باکیفیت ترین مقواهای ایتالیا می باشد که بسیاری از هنرمندان و هنردوستان به آن آشنایی دارند. خیلی از هنرجویان برای نقاشی آبرنگ و یا سیاه قلم از این مقوا استفاده میکنند
در استفاده از مدارنگی در تصویرگری بعد از پیاده سازی طرح برروی مقوا ، کار رنگ آمیزی را آغاز میکنیم.
دراین شیوه رنگ آمیزی از بالای کارشروع می شود و در پایین به پایان می رسد.
در استفاده از مدادرنگی در تصویرگری ، مدارنگی ها باید نوک نسبتا” تیزی داشته باشند تا خطوط پهن با ضخامت های مختلف ایجاد نشوند.
تصویرگری با استفاده ازاکولین
اکولین نوعی رنگ جوهری مایع با شفافیت بسیار بالاست و همیشه با آبرنگ شناخته می شود ولی از آبرنگ درخشانتر و جلوه بیشتری دارد
بهترین مقوا برای کار با اکولین کاغذ های آبرنگ مثل کاغذ دست ساز، اشتنباخ و گاهی فابریانوست که البته در مورد آخر در صورتی امکان پذیر است که کاغذ زیاد خیس نشود و زیاد قلم مو نخورد چون الیاف کاغذ کنده می شود و کارمان را خراب می کند
اکولین مثل آبرنگ است ولی آن جرمیت و حالت گچی را ندارد اما به دلیل جوهری بودن بافت آن به سرعت تثبیت می شود و اگر بخواهید قسمتی را کمرنگ کنید کار دشواری خواهد بود.
برای این کار می توانید از سفیدکننده (وایتکس ) استفاده کنید ولی که باید با دقت فراوان و مهارت انجام شود در غیر این صورت به کل کار و نقاشی آسیب می رساند.
اکولین تنوع رنگی زیادی دارد و به راحتی ترکیب می شود.
مواد و ابزار لازم : اكولين، مسواك، آب ، دستمال و ابزار كمكي مثل : كاتر، مقواي بافت درشت، قلم مو، پالت و چسب كاغذي
ابتدا با مداد روي مقواي بافت درشت طرح میزنیم سپس مقوا را با چسب كاغذي روي تخته شاسي مي چسبانيم و قلم موي آغشته به اكولين را برداشته، شروع به رنگ آمیزی می کنیم
رنگ امیزی با اکولین تکنیک ها و روش های مختلفی دارد که در مقالات بعدی حتما به آن ها اشاره می کنیم.
تصویرگری با استفاده از گواش
مواد وابزارلازم برای تصویرگری با گواش:گواش، قلم مو، مقوا،(بافت دار، معمولی)چسب، دستمال، آب برای رقیق کردن
درتصویرگری با استفاده از گواش ابتدا مقوای لازم جهت اجرای کار را انتخاب کرده .سپس روی آن طرح مدنظر را میزنیم .سپس رنگ موردنظررادرپالت درست کرده وباتوجه به غلظت مناسب شروع به رنگ آمیزی با گواش میکنیم.
تصویرگری با روش آبرنگ
مواد و ابزار لازم تصویرگری با آبرنگ:قلم مو، مقوا، آبرنگ، پالت،غلتک معمولی، اسفنج، رنگ مخصوص، چسب میسکیت
در این روش ابتدا طرح خود را روی مقوا میزنیم ،سپس رنگ را رقیق میکنیم و روی قسمت مورد نظر می گذاریم.
در تصویرگری با استفاده از آبرنگ سایه روشن ها با آب ایجاد می شوند.
تصویرگری با قلم فلزی
مواد و ابزار لازم: قلم فلزی، پالت، آب مرکب، مداد
در روش تصویرگری با قلم فلزی بعد از انتقال طرح بر روی مقوا و تهیه رنگهای مایع رقیق، کار خود را آغاز میکنیم.
خطوط ایجاد شده توسط قلم فلزی به شکل هاشور است که گاه این خطوط متقاطع می باشد.
در تکنیک تصویرگری با قلم فلزی ضخامت و یا نازکی خطوط هاشور از طریق فشار دست بر روی سطح کار ایجاد میشود.
در مورد تصویرگری با قلم فلزی این نكته مهم است كه ضخامت نوك قلم فلزی و راپیدوگراف با شماره مشخص میشود.هر قدر نوك قلم پهن تر باشد مركب بیشتری بر می دارد و بنابراین خطی كه ایجاد میكند طولانی تر است.
قلم فلزی خود به تنهایی یک تکنیک می باشد و یا می تواند با سایر تکنیک ها تلفیق شود.
تصویرگری با تکنیک کلاژ
کُلاژ از واژهی فرانسوی coller به معنی «چسباندن» ریشه میگیرد.
کلاژ تکنیکی است که در آن، از جمعآوری و ترکیب فُرمها و مواد مختلف برای ساخت اثر هنری جدید استفاده میشود.
مواد و ابزار لازم: مقوای معمولی، چسب، مقوا وکاغذ های رنگی، ابزار کمکی (مداد، پاکن، خط کش و کاتر)
در تصویرگری با تکنیک کلاژ ما می توانیم از هر وسیله ای برای چسباندن روی صفحه و به دست آوردن تصاویرمدنظرمان استفاده کنیم.
ابتدا طرح مورد نظر را روی مقوا منتقل میکنیم و سپس شروع به تکه چسبانی میکنیم. دقت کنید کاغذ رنگی، مقوا و یا روز نامه ای که در طرح مورد نظر می چسبانید چروک نشده و جمع نشود و کار با ظرافت انجام شود.
تصویرسازی با استفاده از پاستل
مواد و ابزار لازم برای تصویرگری با پاستل: پاستل، مقوای ضخیم، ابزار کمکی( مداد، پاکن، کاترو…)
تصویرسازی با پاستل یکی از روش های پرکاربرد است. رنگ های پاستلی روی زمینه سفید درخشندگی بیشتری دارند. بهتر است که سطح کاغذ پاستل زبرتر باشد.
برای اینکه ذرات پاستل بهتر روی طرح بنشیند زمینه طرح را با محلول رقیق چسب کازئین که در آن از سنگ های کوبیده استفاده شده باشد پوشش می دهند.
دو روش رایج برای تصویرگی با پاستل وجود دارد:
روش خشک و روش خیس که روش خشک رایج تر هست. رنگ های پاستل را نمی شود به صورت لایه لایه خیلی روی هم تکرار کرد چون باعث کدر شدن طرح می شود. می توان با انگشت یا محو کن قسمت هایی از نقاشی را که نیاز دارد محوتر کرد.
در روش خیس به پاستل آب می زنند و رنگ را با قلم مو روی زمینه می زنند.
روشها و تکنیک های مختلفی در تصویرگری با پاستل وجود دارد که سعی می کنیم در اینده مفصل تر راجع به آن صحبت کنیم
تصویرسازی با رنگ اکریلیک
تصویرگری با رنگ اکریلیک یکی از تکنیکهای موردعلاقهی تازهکارهاست زیرا کار کردن با آن نسبت به آبرنگ و رنگ روغنی آسانتر است.
البته هنرمند میتواند افکتهای مشابه رنگ روغن و آبرنگ را با استفاده از تکنیک تصویرسازی با رنگ اکریلیک اجرا کند.
میتوان رنگ آمیزی با رنگ اکریلیک را روی هر سطحی اجرا کرد و وقتی خشک شوند، ضدآب خواهند شد.
تصویرسازی با زغال
تصویرسازی با زغال خیای دقیق نیست اما برای تصویرسازی داستانهای کوتاه، طرحهای ساده و اولیه نسبت به روشهای دیگر ترجیح داده میشوند.
انعطافپذیری زغال به هنرمند این اجازه را میدهد تا گسترهای از بافتها، سایهها، مواد، مردم، اشیا و جهان طبیعی را به تصویر بکشد. هنرمندان معمولاً از انگشت خود یا یک دستمال استفاده میکنند تا زغالهای کشیده شده روی کاغذ را به یکدیگر ترکیب کرده و سایههایی نرم را به وجود بیاورند.
شاید مهمترین تفاوت تصویرسازی زغال با مداد این باشد که خطوطی که با زغال کشیده میشوند همیشه پهنتر، نرمتر و تاریکتر هستند.
تصویرسازی دیجیتال
تصویرگری دیجیتال به کاغذ، رنگ و مداد وابسته و با کمک نرمافزارهای سه بعدی و دو بعدی مانند Photoshop و 3DMAX. و MacroMedia Free Hand و Corel Draw ، Adobe Illustrator ...انجام می شود
ابزارها و تکنیکهای تصویرگری دیجیتال از مواد و افکتهای سنتی تبعیت میکنند و با آنها میتوان به راحتی استفاده از مواد مختلف را شبیهسازی کرد.
نقاشی دیجیتال با ابزارهایی مانند قلم نوری یا ماوس انجام می شودکه به طراحی و خلق آثار دیجیتالی می انجامد.
در تصویرسازی دیجیتال هم مسلما تصویرگر باید با اصول و مفاهیم پایه طراحی و نقاشی آشنا باشد. به همین منظور برای شروعی هر چه با قدرت تر ، گذراندن دورهی متد نقاشی از قبیل طراحی آناتومی ، چهره ، سایه زدن و طراحی طبیعیت بیجان توصیه میشود.
در مقاله ای دیگر حتما به صورت مفصل در مورد تکنیک های تصویرگری دیجیتال صحبت خواهیم کرد.
معرفی کتاب
در انتها به رسم همیشگی الوتصویرگر یک کتاب مفید در زمینه تکنیک ها و روش های تصویرگری و تصویرسازی به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.
کتاب تکنیک ابزار تصویرگران به قلم مریم مهردادفر
کتاب تکنیک ابزار تصویرگران به قلم مریم مهردادفر، به معرفي و روش اجرائي تکنيکهای تصویرگری کتاب می پردازدو بر این موضوع نیز تاکید دارد که تکنيک بخشي از نياز تصويرگري است نه مباني آن. اينکه هنرمند تکنيک را چگونه به اختيار ميگيرد تا بر بيان اصلي موضوع تصوير دست يابد و يا اينکه کدام تکنيک ميتواند در ايجاد جلوههاي بصري مناسب با متن به کار گرفته شود، هدف اصلي کتاب حاضر است.
دیدگاه خود را بنویسید